maanantai 2. toukokuuta 2016

Näätsä II nuorten tekstejä

Monologi

Sorjakka on kylän kaunein nainen, ja koska olenhan minä kylän komein mies, en tule koskaan hyväksymään minulle sattuneita vääryyksiä. Tiedän kuitenkin nyt sen, ettei kaikkiin naisiin ole luottamista, ja voin vain hautoa kostoani. Varmaa nimittäin on, että kostaa tulen.

Myönnettäköön, ehkä lähestymisyritykseni eivät menneet aivan nappiin. Mutta olen mies parhaassa iässä! Tarvitsen edustuskelpoisen vaimon itselleni, ja nyt kun olen arvioinut kylän naistarjonnan (miesehdokkailla kasvaa liikaa partaa makuuni), olen tullut siihen lopputulokseen, että minulla on oikeus Sorjakkaan. Kummaa kyllä, Sorjakka ei tunnu aivan ymmärtävän tätä. Voi naisia.

Uskoin niin että ensimmäinen yritys toimisi, kuka tahansa muu olisi kaatunut syliini! Sorjakka ei ole koskaan oikein kiinnittänyt minuun huomiota, olen epäillyt lievää likinäköisyyttä, ja aina kun olen kutsunut häntä, hän on rientänyt toiseen suuntaan. Siksi pidin loogisena vaihtoehtoa sitä, että menisin vain suoraan hänen talolleen, tiedottamaan asiani.

Tuona kesäaamuna siis marssin hänen perheensä kodin ovelle. Koputin kolmasti ja vilkaisin vielä taskupeiliini varmistaakseni hiusteni moitteettoman asennon, mutta oven avasikin se inhottava otus. Sorjakan rupikonnaakin rumempi sisko, Kalvakka, seisoi kauheana edessäni. Kalvakka ei ole lainkaan isosiskonsa kaltainen. Paksujen vaaleiden hiusten tilalla kasvaa jotain, joka muistutti risukasaa, ja hänen pitkän, terävän nenänsä varteen olisin voinut ripustaa vaikka takkini.

Kalvakka ei sanonut sanaakaan, tuijotti vain, joten herrasmiehenä pyysin: ”Hae siskosi äläkä katso minua, sinä luonnoton olio.”

Kalvakka ei värähtänytkään, mutta kääntyi silti, ja kiireettä katosi talon syövereihin. Ja kuinka ollakaan, tuo saasta sai jotain hyvää aikaiseksi, kun tulevien poikieni äiti seisoi vihdoin edessäni.

Sorjakkakaan ei sanonut sanaakaan! Kenties minun kohtaamiseni näin läheltä vain on naisille lamaannuttavaa. Luonnollisesti pyrin siis tekemään lempeän ja tunnustelevan aloituksen.

”Sorjakka, tulisitko vaimokseni?”

Vaikka olenkin lyömätön naistenmies, en aivan osannut tulkita sitä, kuinka Sorjakan silmät laajenivat isoiksi lautasiksi. Mutta, kylän parhaana metsästäjänä, tiesin kyllä mitä tarkoittaa, kun hänen silmänsä kissapedon lailla kaventuivat teräviksi viiruiksi. Jokseenkin kömpelö askeleeni taaksepäin pelasti minut yllättävän voimakkaalta oven läimäytykseltä.

Jos vain naisten aivot olisivat yhtä kehittyneet kuin miesten, olisi tämäkin sotku vältetty.

Toinen kohtaamisemme, tai ainakin yritykseni, olisi myös voinut sujua sulavammin. Joka lauantai tuleva puolisoni menee torille. Hän ostaa hirveä, kaurista, karhua, sekä jotain vihannesvälttämättömyyksiä.
Seurasin häntä sivummalta, kun hän punnitsi ties mitä porkkanoita ja muita hedelmiä käsissään. Miehekkäin lähestymistapa olisi ollut kaapata Sorjakka syliini ja viedä hänet suoraan hänen uuteen kotiinsa.

Tunnen vieläkin sen jäätävän kylmän tunteen selässäni (ja muissakin ruumiinosissani) kun aloin lähestymään Sorjakkaa. Minun oli pakko pysähtyä, sillä vaikka päivä oli lähes yhtä lumoava kuin minä, jäseneni tuntuivat surkastuvan käyttökelvottomiksi.

Kun seisoin kangistuneena torin keskellä, lähti Sorjakka edestäni kävelemään. Uhkea ääneni kuivui kurkkuuni, enkä pystynyt liikkumaan, kun Sorjakka loittoni taas kerran yhä kauemmas ja kauemmas minusta. Hänen vierellään, yhtä iljettävänä kuin rutto tai köyhät ihmiset, kulki Kalvakka, joka vilkaisi suoraan minuun, ennen katoamistaan siskonsa kanssa väenpaljouteen.

Minun olisi pitänyt tietää silloin. Kaikkiin naisiin, varsinkaan rumiin, ei ole luottamista.
Uusi ulkomuotoni ällöttää minua. Mutta tätä voimaa, jonka tämä kirous on minulle langettanut, tulen käyttämään repiäkseni sen korpin kappaleiksi.

Kuten vanhat ja viisaat sanoivat aikoinaan; kolmahin kerta kertoo totuuden. Lähdin seuraamaan Sorjakkaa tämän päästyä opistoltaan.Sorjakka poikkesi tällä kertaa metsän läpi, karhunmetsästyskausi oli juuri päättynyt, joten metsässä oli turvallista jopa niin heikoille olennoille kuin naisille. Metsä syveni tiheämmäksi ja tunsin saman tunteen, jonka tunnen nytkin. Suoranainen ärsyyntymys kihelmöi sormissani. Tunsin itseni kiihtyvän vihasta, kun ajattelin tämän olevan vihdoin minun tilaisuuteni, minun oikeuteni, eikä kukaan veisi sitä minulta.

Toki juuri sillä hetkellä Kalvakka ilmestyi eteeni, ties mistä, maan alta itse pirun valtakunnasta, ja vannon, olisin repinyt hänen päänsä irti, ellei hän olisi roikottanut kädessään toista irti revennyttä päätä. Kalvakan kalmankalpeat laihat kädet olivat karhun veren peitossa, ja karhu itse vain pään osaltaan Kalvakan sormissa. Kenties hänen rumuutensa hetkellisesti lamaannutti minut, sillä pelästynyt en, varsinkaan mitään naista. En silti ehtinyt reagoimaan, kun Sorjakka kamalan rääkäisyn taustoittamana heilautti verisen pään minua kohti, ja kun pää osui minuun, peityin yltäpäältä eläimen vereen. Jalkani pettivät altani. Suuni täyttyi karvoilla.

Yhtä arvokas mies kuin minä, ei ansaitse muuttua karhuksi. Ansaitsen enemmän. Ansaitsen Sorjakan, mutta ennen häntä, ansaitsen kostoni.

Ilona Tyystjärvi

Käpy

Viljely ja keruu:                  

Käpy viihtyy kaikkialla, käpy ei välitä. Käpy kerätään kokonaisena, koska silloin siitä saa kaiken hyödyn irti.

Myytit ja taiat:

Muinaiset korsolaiset uskoivat, että heittämällä kylän pappia kävyllä silmään pääsee hyviin naimisiin. Käpyä on käytetty myös painajaisten karkottamiseen asettamalla 34 käpyä tyynyn alle.

Paranormaali taso:

Käpy pystyy välittämään viestejä kuolleilta kotieläimiltä ja monet väittävät käpyjen myös pystyvän teleporttaamaan.

Terveys:

Ennen muinoin suomalaiset pureksivat käpyjä nälkäänsä ja sen sanotaan olevan hyvin kuitupitoinen.

Varoitukset:

Kävyt aiheuttavat suurta kipua, jos niiden päälle astuu paljain jaloin.


Petra Invenius

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti